Zarządzanie

Zawód menadżer

zawód menadżer

Z zawodu menadżer – czyli na czym polega moja praca ?

Kiedy ktoś mnie pyta, czym zajmuję się zawodowo, odpowiadam, że z zawodu jestem szefem.

Ta odpowiedź prawie zawsze wywołuje uśmiech na twarzy mojego rozmówcy i atmosfera robi się odrobinę mniej sztywna i oficjalna. I pozwala na nawiązanie sympatyczniejszej relacji.

Dorosłym zazwyczaj to wystarcza, bo każdy ma swoje wyobrażenia, czy doświadczenia dotyczące tego, czym zajmuje się menadżer. Ale, gdy to pytanie padło z ust mojej nastoletniej córki, moja odpowiedź musiała być nieco bardziej precyzyjna. I tak oto powstała poniższa lista, być może lepiej odpowiadająca na pytanie: na czym właściwie polega moja praca?

Praca menadżera to przede wszystkim:

→ przewidywanie i kreowanie przyszłości firmy/zespołu
→ łączenie puzzli pozornie do siebie niepasujących
→ inspirowanie ludzi
→ motywowanie
→ odkrywanie i wykorzystywanie potencjału innych
→ szlifowanie nieoszlifowanych ludzkich diamentów
→ ukierunkowywanie
→ pokazywanie właściwej drogi
→ zaufanie
→ tworzenie
→ działanie
→ nauczanie
→ współpraca
→ empatia
→ odpowiedzialność

Jak widzicie nie napisałam, że moja praca polega na wydawaniu poleceń i egzekwowaniu ich wykonania. A tak często postrzegana jest praca kierownika/menadżera.

Bycie szefem

Wydaje się, że bycie szefem to nic trudnego. Wydajesz polecenie, a ludzie mają to wykonać, bo przecież za to im płacisz. Wymyślasz i/lub wdrażasz procedury, które inni mają realizować. Tylko tyle.

Dlaczego więc tak często słychać sfrustrowanych szefów użalających się na leniwych i głupich pracowników? Dlaczego prośby i groźby nie zawsze działają?

Bo praca z ludźmi to niesamowite wyzwanie. Największe chyba dla menadżera kierującego zespołem. Ludzie to “materia” nieprzewidywalna lub przewidywalna w stopniu niewielkim.

Nie jest tak, że dostając awans, czy zatrudniając ludzi w swoim przedsiębiorstwie nagle spływa na nas wiedza dotycząca kierowania czy zarządzania. Opieramy się na własnych wzorcach i wyobrażeniach. Nie zawsze dobrych i pomagających osiągać oczekiwane rezultaty. W szkole nie uczą nas kierowania zespołami, a w domu rzadko kto ma rodzica specjalistę w tej dziedzinie. Menadżer to nie tylko funkcja pełniona w organizacji. To zawód taki sam, jak lekarz, prawnik czy architekt. Zawód, którego podstaw trzeba się nauczyć. I ogromna odpowiedzialność – za ludzi, którym się przewodzi i za organizację, którą się współtworzy.

W idealnym świecie każde stanowisko kierownicze piastowałby człowiek, który przeszedł choćby podstawowy kurs z zarządzania. Lecz my nie żyjemy w świecie idealnym. I stąd wiele problemów, z którymi mierzymy się na codzień.

Jeżeli jesteś początkującym szefem i chciałbyś, aby Twój zespół był kreatywny, zmotywowany, współpracujący i odpowiedzialny to trafiłeś we właściwe miejsce. Tutaj znajdziesz wskazówki, co robić, aby taki zespół stworzyć i opisy pułapek, które warto omijać.

A jeżeli masz pytanie, na które jeszcze nie znalazłeś u mnie odpowiedzi – napisz na FB – być może znajdziemy wspólne rozwiązanie.

Jeśli spodobał Ci się ten tekst podziel się z innymi. 🙂

Tagged , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *