Inspiracje, Zarządzanie

Peter Drucker – guru zarządzania

guru zarządzania

Peter Drucker

Trudno pisać o zarządzaniu nie przedstawiając sylwetki człowieka, który był prekursorem współczesnej nauki o zarządzaniu. Jak każda dziedzina nauki, tak i zarządzanie ma swoich „guru”.

 Niekwestionowanym „przywódcą duchowym” współczesnych menadżerów jest nieżyjący już Peter Drucker. Mistrz i autorytet.

On sam nie lubił określenia “guru”, którym często go nazywano. W jednym z wywiadów stwierdził: “Mówię od wielu lat, że używamy słowa “guru” tylko dlatego, że “szarlatan” nie mieści się w nagłówkach”. Nie lubił także, gdy mówiono o nim “konsultant”, mimo, że to właśnie konsultacje dla największych światowych gigantów (zaczynając od General Motors w 1943 roku) pozwalały rozwijać i upowszechniać jego wiedzę i wizje.

Według mnie dzieła Petera Druckera są dla nas, menedżerów, jak latarnia morska. Szczególnie na początku drogi. Pokazują właściwy kierunek działania i pozwalają ominąć przeszkody. I choć wiele z nich powstało jeszcze w ubiegłym stuleciu, do dziś nie tracą na aktualności.

Miałam szczęście, że na starcie mojej przygody w świecie zarządzania, pokazano mi jego książki. Pomogły mi zrozumieć, co w moim zawodzie powinno być najważniejsze. I za to, Profesorze Drucker bardzo dziękuję.

Krótka biografia

Peter Ferdinand Drucker (1909-2005), amerykanin austriackiego pochodzenia, konsultant z dziedziny zarządzania, nauczyciel akademicki i autor, zwany ojcem nowoczesnego zarządzania.

Uzyskał doktorat z prawa publicznego i międzynarodowego na Uniwersytecie we Frankfurcie w 1931 roku.
Pracował w Niemczech jako dziennikarz, jednak po dojściu do władzy Hitlera wyjechał do Anglii. Pozostał w Anglii do 1937 roku, kiedy to przeniósł się do Stanów Zjednoczonych, by podjąć pracę doradcy dla banków brytyjskich oraz korespondenta zagranicznego brytyjskich gazet. W 1943 roku otrzymał obywatelstwo amerykańskie. Od 1943 roku był konsultantem wielu korporacji, organizacji oraz rządów. Karierę jako konsultant rozpoczął w General Motors w 1943 roku. Efektem tej współpracy była książka “Concept of the Corporation”, po raz pierwszy przedstawiająca pełną ocenę dużej korporacji jako instytucji społecznej.

W latach 1950-71 wykładał  Zarządzanie na Uniwersytecie Nowojorskim.

W roku 1971 przeniósł się do Kalifornii, aby na tamtejszym Claremont Graduate University wprowadzić jeden z pierwszych w USA programów Executive MBA i objąć katedrę Nauk Społecznych i Zarządzania. Wykładał tam aż do swojej śmierci w 2005 roku.

Był autorem 39 książek, przetłumaczonych na ponad 36 języków. Pełną biografię i bibliografię znajdziecie tutaj.

Jeżeli chcielibyście dowiedzieć się trochę więcej o tym niesamowitym człowieku, polecam artykuł z Bloomberg’a, który ukazał się kilka tygodni po jego śmierci w 2005 roku “The Man Who Invented Management. Why Peter Drucker’s ideas still matter”.

Bibliografia w polskim tłumaczeniu

W polskiej wersji językowej ukazały się następujące pozycje:

  1. Praktyka zarządzania , wyd. Nowoczesność 1994, 1998, MT Biznes 2008 (ang.The Practice of Management 1954)
  2. Menedżer skuteczny, wyd. Nowoczesność 1994, MT Biznes 2009, 2012, 2017 (ang. The Effective Executive 1967)
  3. Zarządzanie w czasach burzliwych , wyd. Nowoczesność 1998 (ang. Managing in Turbulent Times 1980)
  4. Myśli przewodnie, wyd. MT Biznes 2000 (ang. The Essential Drucker 2001)
  5. Zarządzanie w XXI wieku. Wyzwania, wyd. MT Biznes 2009 (ang. Management Challenges for 21st Century 1999)
  6. Classic Drucker – klasyczne teksty Druckera z “Harvard Business Review”, wyd. MT Biznes 2010, (ang. Classic Drucker.Essential Wisdom of Peter Drucker from the Pages of Harvard Business Review 2006)
  7. O zarządzaniu, społeczeństwie i gospodarce ( niepublikowane wykłady w wyborze i opracowaniu Ricka Wartzmana), wyd. MT Biznes 2014

Jeżeli macie informację o polskiej wersji któregoś z dzieł Petera Druckera nieprzedstawionego powyżej, dajcie proszę znać w komentarzu, mailu lub wiadomości na FB – chętnie uzupełnię listę.

Cytaty

A poniżej kilka cytatów, które lubię:

Wiedza to władza i dlatego właśnie w dawnych czasach ludzie posiadający wiedzę często starali się uczynić z tego tajemnicę. W czasach postkapitalistycznych władza pochodzi z przekazywania informacji w taki sposób, by mogła być produktywnie wykorzystana, a nie z jej ukrywania.
Classic Drucker, MT Biznes 2010
Nikt nie dowiódł w pełni, że naprawdę można kierować innymi. Zawsze jednak można kierować sobą. A trudno oczekiwać kierowania kolegami i podwładnymi od szefów, którzy sami sobą nie umieją pokierować tak, by osiągnąć skuteczność. Zarządzając, daje się głównie przykład. Zły dają przykład szefowie, którzy nie wiedzą, jak nadać skuteczność swojej pracy. Inteligencja, wyobraźnia i wiedza to bogactwo podstawowe, ale tylko skuteczność obraca je w rezultaty. Same przez się mogą jedynie zakreślić granice tego, co da się osiągnąć.
Menedżer skuteczny, MT Biznes 2009
Wszystko wymaga czasu. Jest to jedyny prawdziwie uniwersalny warunek brzegowy. Każda praca odbywa się w określonym czasie i pochłania czas. Jednakże większość ludzi bierze to wyjątkowe, niewymienne i niezbędne bogactwo za coś, co nie wymaga zastanowienia. I być może nic innego nie wyróżnia skutecznego menedżera tak, jak jego czule miłosna troska o czas.
Menedżer skuteczny, MT Biznes 2009
Działania innowacyjne, które odciągają firmę od działań bieżących, rzadko kończą się sukcesem.
Myśli Przewodnie, MT Biznes 2000
Najbardziej czasochłonnym etapem procesu podejmowania decyzji, jest nie samo jej podjęcie, ale wywołanie jej skutków. Jeśli decyzja nie zostanie obrócona w czyn, nie jest żadną decyzją, jest co najwyżej dobrą intencją.
Myśli Przewodnie, MT Biznes 2000
Raporty i procedury powinny koncentrować się tylko na tych działaniach, które są potrzebne dla osiągnięcia określonych rezultatów w kluczowych obszarach. Kontrola wszystkiego jest kontrolą niczego. Próby objęcia kontrolą rzeczy mało istotnych zawsze wprowadzają w błąd. Nie można oceniać osoby na podstawie jakości wypełnienia formularzy.
Myśli Przewodnie, MT Biznes 2000

Jeśli spodobał Ci się ten tekst podziel się z innymi. 🙂

Tagged , , , ,

1 thought on “Peter Drucker – guru zarządzania

  1. Znajomość sylwetki Petera Druckera, podobnie jak Michela Portera, to obowiązek nie tylko studentów kierunków zarządzania, ale wszystkich przedsiębiorców. Chociażby analizując przedstawione w powyższym artykule cytaty guru zarządzania, widać jak olbrzymia mądrość w nich drzemie i jak wiele korzyści może przynieść ich wykorzystanie w codziennym prowadzeniu własnej firmy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *